zondag 10 maart 2013

Innerbeauty: Toekomst

   

Vraag maar eens aan een puber of hij of zij weet wat ze wil studeren en negen van de tien keer krijg je het antwoord ik weet het nog niet.
Helaas staat de keuze al voor de deur en wordt het nu serieus.

Ik heb om het maken van een studie keuzen nooit heel erg gezien als moeilijke beslissing want ik dacht toen ik in de tweede of derde klas zat, wat ik wil gaan studeren komt vanzelf wel boven drijven. Lees jij nu dit en moet je over een paar jaar de keuze maken, dan kan ik je vertellen denk er eerder te vroeg over na dan te laat.

Er zijn onwijs veel studies die op elkaar lijken of die allemaal het zelfde beloven, maar het gaat er om wat jij wil.
Ik kan jou niet vertellen wat je wil gaan studeren want ik weet het zelf ook niet ;)
maar weet ook dat je ouders of vriendinnen dat ook niet voor je weten. Ik heb gemerkt dat ik me erg heb laten mee slepen door wat andere mensen dachten dat leuk voor mij was, en dat ik er vervolgens achterkwam dat ik die studie verre weg van leuk vond.

Om je er bij te helpen om voor jezelf een paar keuzes te maken heb ik een aantal tips voor jou.
1. Wat wilde je vroeger worden?
Je hebt vast en zeker je wensen van je droom baan opgeschreven in vriendinnen boekjes, in ieder geval ik wel. Daar kwamen dingen uit als kunstschaats danseres en stinkend rijk, maar ook zangers. Aan de hand daarvan ben ik ook een koor gegaan en ben ik er achter gekomen dat ik stemvorming erg leuk en interessant vind. Daarom ga ik waarschijnlijk logopedie studeren.

2. Wat doe je na school tijd, grote kans is dat je hobby's lijden naar waar je interesses liggen. Ben je bezig met dieren, dan is een opleiding dier en management misschien wat voor je. Dus je buitenschoolse activiteiten vertellen al veel over wat je aanspreekt.

3. Om te ontdekken of een opleiding bij je past, zit er niks anders op dan de opleiding te bezoeken. Ik raad je aan om een dagje mee te lopen, dan proef je de sfeer echt. Met een opendag doet een school er alles aan om jou binnen te krijgen, daarom vertellen ze vaak wat je wilt horen. Met een meeloop dat ervaar je hoe de lessen echt gaan en je ben de hele dag met een student die je eerlijk antwoord kan geven op je vragen.

Als laatste tip: Bedenk al voor je zelf of je thuis wilt blijven wonen of uit huis wilt want dan kan je gerichter  zoeken in één plaats, en zullen veel scholen al afvallen.
Succes met het maken van en keuze, en ik moet toe geven dan scholen het ons ook niet makkelijk maken want veel studies zijn het zelfde alleen het schoolgebouw en de plaats is anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten