woensdag 15 mei 2013

Pure ontspanning!



 Voor de havo vwo en mavo is het deze week examen tijd, en dat betekend stress!!
Ik zit ook tot over mijn oren in de examen stress dus ik kan wel wat ontspanning gebruiken.
Door je jaren heen heb ik een aantal trucjes geleerd om je te ontspannen en het leren een tukje beter te maken. Maar wat is stress nou eigenlijk? Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen. Om eerlijk te zijn ben ik niet snel gestrest voor een toets, maar wel snel als ik weet dat er meerdere dingen te doen zijn en de tijd opraakt. 
Dat brengt te al gelijk bij tip1. 

  1. Probeer te achterhalen hoe het komt dat je stress hebt. Als je dit weet is het makkelijker om helder te denken en een oplossing te vinden. Je zal merken dat de paniek minder wordt. 
  2.  De tweede ontspanningstruc klink heel oubollig maar het werkt wel. Deel je verontrusting met anderen, hopelijk lucht het op en kunnen andere rekening met je houden. Niks is namelijk irritanter als andere je lastig gaan vallen terwijl je neus daar helemaal niet naar staat.
  3. Zoek de rust op. Die kan je vinden door bijvoorbeeld in bad te gaan, te gaan liggen of de gaan wandelen. Dan heb je even rustig de tijd om na te denken hoe je de boel gaat oplossing. 
  4. Een massage is ook een ouder classicer om te ontspannen. Je spieren worden er namelijk losser en warmer van en dat geeft een rustig gevoel door je hele lichaam en hoofd. Een massage kan ook averechts werken en dat je er moe van wordt, dus daar moet je voor uitkijken.
  5. Voor de dye heard stressers bestaan er nog antistress middelen zoals: Ontspan en stelt gerust druppels van Bach. Ik gebruik die druppels ook. Of het middeltje het gene is wat werkt weet ik niet maar het werkt wel. Ik wordt er rustig van en een stukje meer zelfverzekerd.

 Ik wens iedereen die momenteel stress heeft of examens heeel veel succes. Onthoud, welke rede er ook is om stress de te hebben, meer dan je bent kan je niet doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten