maandag 24 september 2012

Hoe overleef ik...

Soms wanneer je alleen bent begin je te twijfelen. Wat vinden ze van mij, geef ik de goede antwoorden, kan ik met deze look de deur uit?
School is hartstikke leuk om er samen te zijn met je vriendinnen. Maar heeft ook een andere kan.
Ik ga een paar tips vertellen die mij heel erg hebben geholpen op school, maar je kan ze natuurlijk toepassen op alle situaties.

Tip 1.
De eerste tip en ook gelijk de belangrijkste. Doe wat je zelf fijn vind. Dit kan je toe passen op allerlei momenten. Sta je voor de spiegel en heb je een truitje aan die je zelf niet mooi vind maar je denk de andere wel? Doe hem dan absoluut niet aan. Wanneer jij je gemakkelijk voelt in kleren zul je dat ook uitstralen. Dat brengt me bij de tweede tip

Tip 2.
Zorg er voor dat jij je prettig voelt. Voel je je op je gemak, dan zullen mensen eerder op je afstappen om een praatje te maken. Dit klink moeilijker dan je denkt want niemand voelt zich ontspannen bij mensen die ze niet kennen. Maar je zult merken dat het werkt.

Tip 3. Stel je open. Ga er niet van uit dat mensen jou aan spreken, maar stap op iemand af. 9 van de 10 mensen denk misschien wel het zelfde en zo maak je nooit kennis. Later zal je ook merken dat andere kinderen net zo nerveus waren als jij.

Tip 4. creĆ«er rust voor je zelf. Het is niet altijd even makkelijk om overal aan te moeten denken. Heb je het gevoel dat er te veel in je hoofd heb zitten, schrijf het van je af. Mijn ervaring is om een lijst te maken van dingen die ik moet doen of wil doen. Loop je rond te ijsberen willen mensen minder snel contact met je maken omdat ze denken dat je geen tijd hebt.




Tip 5. Doe geen dingen waarvan je wilt dan andere het niet doen. Vooroordelen bestaan er al sinds mens heugenis, maar je hebt het zelf in de hand tot hoe ver het loopt. Hoor van iemand dat een ander over jou heeft gepraat, maak het dan niet erger door ook over die gene te kletsen. Op deze manier wordt de situatie er niet leuker op en zijn de gevolgen groot.



Ik ben zeker geen wonder expert in het overleven van de middelbare school, maar gaande weg heb ik dingen geleerd. Onthoud nobody is perfect. Iedereen moet zijn draai vinden, daar ben je zeker niet de enige in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten