donderdag 27 december 2012

What's the problem: Migraine




Migraine, misschien heb je er zelf ook last van. Het is een aanval van hoofdpijn wat samen kan gaan met misselijkheid of flauwvallen. Maar waar komt het eigenlijk door?
Het heeft te maken met de hersenactiviteit. CSG is een actie waarbij de hersenactiviteit eerst heel hoog is en daarna vrijwel uitvalt voor wel 30 tot 60 minuten. De CSD leidt ook tot een verhoogde activering van een centraal hoofdpijncentrum in de hersenen. Via een ontstekingsmechanisme laten verschillende chemische boodschappers in de hersenen de hoofdpijn toenemen. Dit is een hele wetenschappelijke uitleg, maar wat belangrijkst is: Het doet ongelooflijk veel pijn. 

Ik zelf heb er ook last van, en dan vooral rond de periode dat ik ongesteld moet worden, het is een goed alarm zodat ik weet dat ik mijn tas moet vol proppen met maandverband als ik ergens naar toe ga, maar een pretje is het niet ;)
Heb jij ook last van migraine of van stevige hoofdpijn, dan heb ik een aantal tips die hopelijk voor je zullen werken. 

Tip 1. Maak je kamer zo donker mogelijk. Je zult merken dat het voor je ogen behaaglijker is wanneer alles donker is. Is je slaapkamer niet donker te krijgen zoek dan een ruimte op waar het wel kan. 


Tip 2. Drink veel water. De exacte oorzaak van je hoofdpijn kan alleen de dokter vertellen, maar vaak kan het te maken hebben dat je te weinig vocht in je hebt, en dat  je hersenen schreeuwen naar vocht. Wat is al meer dan genoeg om daar een kopje of twee van te drinken. 




Tip 3. Wat je hersenen ook nodig hebben behalve vocht is zuurstof. Als je niet genoeg zuurstof in je hersenen krijgt heb je ook grote kans om knock-out te gaan. Ga lekker naar buiten en snuif de frisse lucht in. Als je erg last hebt van het felle licht zou ik gewoon een zonnebril op doen. Wat maakt het jou uit wat de mensen van je vinden. Jij hebt hoofdpijn zijn niet. 










De tip die voor mij het beste helpt is de frisse neus halen. Soms is de misselijkheid te overheersend dat ik ook geen water wil drinken. 
Mocht je echt vaak last hebben van migraine dan zou ik zeker naar de huisarts gaan. Die kunnen je ook   binnen een noodtime helpen. 


Liefs 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten